Så er vi ved at være ved vejs ende på et spændende literacyforløb; mange input og meget man som lærer skal være opmærksom på.
Noget af det som jeg gang på gang vender tilbage til som interesserer mig er læsemotivationen.
I indskolingen hvor man beskæftiger sig med afkodning og forståelse. At skabe et balanceret læsesyn og arbejde med motivationen. I indskolingen er den indre motivation nærmest altid til stede. De nye elever er så begejstrede for at lære, og det er fantastisk at se hvordan de suger til sig og hurtigt bliver bedre. På mellemtrinnet kan det allerede være en ny situation. Her kan det ligeså ofte være den ydre motivation der er til stede. Hvis man i indskolingen havde problemer med læsningen bliver det en stor og vigtig opgave for læreren at få eleven motiveret og finde læselysten. Hvis elevens egen læselyst ikke er til stede vil eleven kun læse når der bliver stillet krav om det.
På mellemtrinnet vil man begynde at arbejde med læsestrategier. Formålet med en læsestrategi er at optimere læsning mhp. forståelse af indhold foruden naturligvis at træne læse-kompetencen. Man arbejder med fire forskellige strategier på mellemtrinnet. Eleven behøver ikke at mestre alle strategier, men kan benytte sig af den strategi der passer til den tekst der læses. For at tilegne sig disse kompetencer er det vigtigt at læselysten er tilstede.
Det spiller stor rolle hvilke læremidler man som lærer vælger. For at fremme læselysten hos eleverne er det en god idé, at der er flere valgmuligheder af tekster. Motivationen er størst hvis eleverne selv aktivt deltager. Der skal ligeledes være tekster med forskellig sværhedsgrad som passer til den enkelte elev.
En anden udfordring som lærer bliver at bevare elevens lyst til at læse tekster på papir. I vores 2.0 baserede kultur kan det være svært at få eleven til at kaste sig over en god bog. Der er netop lavet en interessant undersøgelse i Norge(søndagsavisen 5. april 2013,s.40). Undersøgelsen påviser forskellen på at læse en tekst på papir kontra en skærm. Undersøgelsen viser, at en tekst på papir giver en dybere og mere varig forståelse end hvis teksten var på skærmen. Forskerne har mange bud på hvorfor det er sådan. En af forklaringerne er, at man sidder med en håndfast tekst. Man kan se hvor den ender og begynder, og den sanselige oplevelse vil give et bedre mentalt kort over hele teksten. Det viser sig ligeledes at tekster på papir taler mere til vores følelser. Altså en god grund til som lærer at give eleverne lyst til at blive ved med at læse de trykte tekster.
Noget af det som jeg gang på gang vender tilbage til som interesserer mig er læsemotivationen.
I indskolingen hvor man beskæftiger sig med afkodning og forståelse. At skabe et balanceret læsesyn og arbejde med motivationen. I indskolingen er den indre motivation nærmest altid til stede. De nye elever er så begejstrede for at lære, og det er fantastisk at se hvordan de suger til sig og hurtigt bliver bedre. På mellemtrinnet kan det allerede være en ny situation. Her kan det ligeså ofte være den ydre motivation der er til stede. Hvis man i indskolingen havde problemer med læsningen bliver det en stor og vigtig opgave for læreren at få eleven motiveret og finde læselysten. Hvis elevens egen læselyst ikke er til stede vil eleven kun læse når der bliver stillet krav om det.
På mellemtrinnet vil man begynde at arbejde med læsestrategier. Formålet med en læsestrategi er at optimere læsning mhp. forståelse af indhold foruden naturligvis at træne læse-kompetencen. Man arbejder med fire forskellige strategier på mellemtrinnet. Eleven behøver ikke at mestre alle strategier, men kan benytte sig af den strategi der passer til den tekst der læses. For at tilegne sig disse kompetencer er det vigtigt at læselysten er tilstede.
Det spiller stor rolle hvilke læremidler man som lærer vælger. For at fremme læselysten hos eleverne er det en god idé, at der er flere valgmuligheder af tekster. Motivationen er størst hvis eleverne selv aktivt deltager. Der skal ligeledes være tekster med forskellig sværhedsgrad som passer til den enkelte elev.
En anden udfordring som lærer bliver at bevare elevens lyst til at læse tekster på papir. I vores 2.0 baserede kultur kan det være svært at få eleven til at kaste sig over en god bog. Der er netop lavet en interessant undersøgelse i Norge(søndagsavisen 5. april 2013,s.40). Undersøgelsen påviser forskellen på at læse en tekst på papir kontra en skærm. Undersøgelsen viser, at en tekst på papir giver en dybere og mere varig forståelse end hvis teksten var på skærmen. Forskerne har mange bud på hvorfor det er sådan. En af forklaringerne er, at man sidder med en håndfast tekst. Man kan se hvor den ender og begynder, og den sanselige oplevelse vil give et bedre mentalt kort over hele teksten. Det viser sig ligeledes at tekster på papir taler mere til vores følelser. Altså en god grund til som lærer at give eleverne lyst til at blive ved med at læse de trykte tekster.
Jeg kan godt lide at du fokuserer på læsning på de forskellige klassetrin; det kan være ret nyttigt at se det som faser. Faktisk mener teoretikerne også at der kan være god grund til at koble den analytiske tilgang (der hvor man tager udgangspunkt i enkeltdelene, fx lyde og ender med at sætte dem sammen så de bliver til ord med mening) sammen med bestemte udviklingstrin. Problemet med det er jo at eleverne i den samme klasse i er på samme trin samtidigt!
SvarSlet